Pruszków przyspiesza na dwóch kółkach - co to zmienia dla podróży w mieście

Podczas debaty Nowego Kongresu Mobilności eksperci i samorządowcy pokazali, że rower to realna alternatywa dla auta. W Pruszkowie rozwój systemu wypożyczalni i wspólna inwestycja z WKD otwierają drogę do wygodniejszych dojazdów.
- Zobacz jak Pruszków rozbudowuje sieć rowerową
- Wykorzystaj połączenie roweru i kolei
- Wykonaj krok dalej i skorzystaj z nowych tras
Zobacz jak Pruszków rozbudowuje sieć rowerową
Miasto konsekwentnie traktuje rower jako element uzupełniający komunikację publiczną. Prezydent Piotr Bąk przypomniał, że system roweru miejskiego w Pruszkowie startował w 2017 roku z niewielką flotą 40 jednośladów i od tego czasu znacznie się rozrósł.
“Startowaliśmy w 2017 roku z 40 rowerami, a dziś jest ich ponad dwa razy więcej. Staramy się budować drogi rowerowe nie tylko tam, gdzie modernizowane są ulice” — Piotr Bąk
Dzięki temu mieszkańcy zyskują szybsze połączenia z przystankami kolejowymi i większą elastyczność w codziennych dojazdach. Władze podkreślają, że inwestycje nie ograniczają się tylko do miejsc remontowanych ulic — miasto planuje łączyć istniejące ciągi i tworzyć nowe odcinki tam, gdzie to ma największy sens komunikacyjny.
Wykorzystaj połączenie roweru i kolei
Na debacie dr Piotr Kuropatwiński z Uniwersytetu Gdańskiego i Unii Mobilności Aktywnej argumentował, że rower w parze z transportem publicznym daje przewidywalny czas podróży, konkurujący z autem. Karolina Kopyra z Unii Metropolii Polskich uzupełniła prezentację danymi z polskich miast: w 12 metropoliach jest 3222 km tras rowerowych, prawie 14 tys. rowerów w systemach miejskich, a 63% polskich gospodarstw domowych posiada przynajmniej jeden rower. Rynek daje o sobie znać — w Polsce sprzedaje się rocznie około 1,1 mln jednośladów.
Ta kombinacja — pierwszy i ostatni kilometr pokonany rowerem, główne odcinki pociągiem — staje się coraz bardziej opłacalna i wygodna dla mieszkańców regionu.
Wykonaj krok dalej i skorzystaj z nowych tras
Największym lokalnym przedsięwzięciem poruszonym podczas debaty jest porozumienie z Warszawską Koleją Dojazdową dotyczące budowy ponad 20 km drogi rowerowej łączącej Grodzisk Mazowiecki z Warszawą. Projekt realizowany jest we współpracy z pięcioma gminami i zakłada wykorzystanie terenów udostępnionych przez kolej, co przyspiesza realizację i umożliwia stworzenie spójnej, bezpiecznej trasy dla rowerzystów dojazdowych.
Dla mieszkańców Pruszkowa to perspektywa wygodniejszych dojazdów do pracy i centrum aglomeracji bez konieczności korzystania z samochodu. W praktyce oznacza to krótsze i bardziej przewidywalne podróże oraz lepsze skomunikowanie z regionalną siecią kolejową.
na podstawie: Urząd Miejski Pruszków.
Autor: krystian