Pruszków na Kongresie Nowej Mobilności w Katowicach - co zyskujemy?

Pruszków był jednym z 20 samorządów, które podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach pracowały nad „Deklaracją na rzecz przyszłości polskich miast”. Miasto chce mocniej wpływać na prawo i inwestycje transportowe, a w praktyce oznacza to więcej ścieżek rowerowych i nową flotę autobusów.
- Pruszków zabiega o wpływ na ustawodawstwo
- Rozwiązania transportowe które zmieniają Pruszków
Pruszków zabiega o wpływ na ustawodawstwo
W Katowicach burzliwa, ale konstruktywna dyskusja skupiła się na wspólnych postulatach samorządów wobec rządu i parlamentu. Pruszków podkreślił, że jako część aglomeracji warszawskiej powinien mieć realny głos przy projektach, które wpływają na codzienny transport mieszkańców. W wydarzeniu wzięło udział 20 samorządowców z całej Polski, którzy konsultowali brzmienie dokumentu nazwanego „Deklaracja na rzecz przyszłości polskich miast”.
“To co udało się nam i sąsiednim gminom przeforsować w Pruszkowie w ostatnim roku to włączenie przewoźnika kolejowego, czyli WKD w projektowanie ścieżki rowerowej, dzięki czemu powstanie ponad 25 km drogi dla rowerów od Grodziska Mazowieckiego do Warszawy”
Piotr Bąk, Prezydent Miasta Pruszkowa
Samorządowcy zwracali uwagę na potrzebę prostszego procedowania inwestycji rowerowych oraz lepszego koordynowania działań w ramach metropolii warszawskiej. W praktyce oznacza to postulaty zmian w prawie umożliwiające szybsze realizacje infrastruktury i ułatwienia formalne dla gmin.
Rozwiązania transportowe które zmieniają Pruszków
Pruszków realizuje już konkretne projekty, które mają zmniejszyć presję samochodową i poprawić dostępność alternatywnych form mobilności. Miasto wyciąga konsekwencje z danych rejestracyjnych - przy około 65 tysiącach mieszkańców jest zarejestrowanych aż 90 tysięcy aut - i szuka rozwiązań systemowych, nie tylko doraźnych.
“Ważna zmiana w naszym mieście to także wybór nowego operatora bezpłatnej komunikacji miejskiej, który zaoferuje naszym mieszkańcom m.in. flotę nowych autobusów, w tym autobusów elektrycznych.”
Piotr Bąk, Prezydent Miasta Pruszkowa
W praktyce Pruszków stawia na trzy priorytety: ułatwienia dla budowy infrastruktury rowerowej, rozwój publicznego transportu i współdziałanie z okolicznymi gminami oraz przewoźnikami kolejowymi. Realizowane inwestycje, jak projekt ścieżki rowerowej powiązanej z trasami kolejowymi, mają łączyć gminy wokół wspólnych tras i zmniejszać liczbę indywidualnych przejazdów samochodowych.
Na zakończenie spotkania samorządowcy zapowiadali dopracowanie tekstu deklaracji i podpisanie dokumentu po zgłoszonych poprawkach, co ma umocnić ich postulaty przy negocjacjach na szczeblu krajowym.
na podstawie: Urząd Miejski Pruszków.
Autor: krystian