W dzisiejszych czasach marketing rozwija się w bardzo szybkim tempie. Twórcy cały czas wymyślają coraz to nowocześniejsze kampanie reklamowe i sposoby promocji konkretnych produktów. Od kilku dziesięcioleci popularnością cieszy się product placement. Czy warto stosować go jeszcze w 2022 roku?
Product placement – co to jest?
Product placement nazywa się także lokowaniem produktu. Technika marketingowa polega na tym, że w filmach, serialach, teledyskach czy innych transmisjach audiowizualnych ukazuje się odbiorcom reklamowany produkt. Nie mówi się jednak bezpośrednio, że jest to reklama. Sęk tkwi w tym, aby promocja odbyła się jak najbardziej naturalnie. Bohaterowie serialu mogą np. używać konkretnej marki mleka do wykonania śniadania, a widz widzi to, kiedy ogląda odcinek. Jeśli w danej audycji dochodzi do lokowania produktu, to podczas programu musi pojawić się informacja, że taki zabieg został zastosowany.
Wady i zalety product placementu
Zaletą lokowania produktu jest to, że reklama nie jest nachalna i nie narzuca się bezpośrednio odbiorcy, że powinien skorzystać z danego artykułu. Twórcy filmowi niekiedy dzięki zyskom z lokowania produktu mogą pozwolić sobie na więcej przy produkcji danego tytułu lub w ogóle są w stanie dokończyć swoje dzieło.
Lokowanie produktu sprawia, że widz podświadomie zapamiętuje daną markę i wysoce prawdopodobne jest to, że właśnie po ten produkt sięgnie podczas swoich kolejnych zakupów. Czasami ukazanie jakiegoś produktu w filmie czy serialu pozwala na lepsze ukazanie jego zastosowania niż zwykła reklama lub baner.
Wadą product placementu może być to, że nie zawsze pasuje do danej produkcji. Zdarzają się nieumiejętnie zrealizowane kampanie, w których od razu widać, że widz ma do czynienia z lokowaniem.
Niekiedy producenci mogą nadużywać product placementu i promować artykuły o zawyżonych cenach, a takich samych właściwościach jak inne artykuły. Odbiorca i konsument powinien być czujny na takie praktyki.
Product placement – czy warto?
Świadomość konsumentów w dzisiejszych czasach jest bardzo wysoka i aby product placement zadziałał, kampania musi być doskonale przemyślana. Produkt powinien pasować do danego przekazu, np. serialu. Przykładem ciekawego wykorzystania tej techniki są np. słynne, amerykańskie gofry, które pojawiły się w serialu Stranger Things. Jeśli produkt pojawia się w transmisjach uwielbianych przez widzów, to fani serii często sięgają po produkty, z których korzystają ich ulubieni bohaterowie.
Jeśli jesteś zainteresowany usługami agencji brandingowej odwiedź PND Futura.