Usługa chargeback pozwala odzyskać zapłacone kartą pieniądze, w sytuacji gdy np. zakupiony produkt lub usługa nie spełniła naszych oczekiwań. Jest to zdecydowany atut płatności bezgotówkowych w porównaniu do gotówkowych. Dowiedz się, na czym dokładnie polega chargeback, w jakich sytuacjach można skorzystać z tej usługi i jak przebiega procedura.

Czym jest usługa chargeback?

Na czym polega chargeback? 

Nie każdy, kto korzysta z karty płatniczej, wie czym jest chargeback. To tzw. obciążenie zwrotne, umożliwiające odzyskanie swoich środków i zabezpieczające interesy osoby korzystającej z karty. Zwykły przelew nie daje takich możliwości, po jego wykonaniu nie można już niestety cofnąć środków. 

W jakich sytuacjach chargeback ma zastosowanie? Najczęściej stosowana jest w przypadku zakupów online. Jeśli często kupujesz przez Internet, być może zainteresuje Cię także artykuł na temat bezpieczeństwa transakcji podczas zakupów w popularnych serwisach sprzedażowych: https://axi-card.pl/czy-platnosc-karta-na-ali-express-jest-bezpieczna-na-co-powinnismy-uwazac.

Wracając jednak do sytuacji, w których można skorzystać z procedury chargeback, są to przypadki gdy:

  • Sprzedający nie wywiązał się w odpowiedni sposób z umowy.

  • Otrzymany produkt lub zrealizowana usługa nie spełniają Twoich oczekiwań.

  • Produkt, który zakupiłeś, nie jest zgodny z opisem.

  • Doszło do błędów podczas autoryzacji płatności.

  • W historii swoich płatności kartą, masz transakcje, których nie rozpoznajesz.

  • Ktoś inny wykonał płatność Twoją kartą.

  • Pieniądze z karty zostały pobrane dwukrotnie lub w błędnej wysokości.

  • Bankomat nie wypłacił Ci żądanych środków (lub wypłacił je jedynie częściowo).

Na czym polega chargeback?

Warto wiedzieć, że usługa ta dotyczy kart debetowych, kredytowych oraz przedpłaconych, które zostały wydane przez Visę oraz MasterCard. Mimo że znacznie częściej wykorzystuje się ją podczas transakcji online, dobrze jest mieć świadomość, że możemy z niej skorzystać także podczas zakupów w stacjonarnych sklepach.

W jaki sposób można skorzystać z chargeback?

Proces reklamacji w ramach chargeback składa się z kilku kroków. Najpierw należy skontaktować się z instytucją finansową, która wydała nam kartę płatniczą. Najczęściej reklamację można zgłosić telefonicznie lub pocztą elektroniczną.

Po zgłoszeniu instytucja ma czas na weryfikację zasadności reklamacji na chargeback. W przypadku gdy np. otrzymany produkt jest niezgodny z opisem, konieczne będzie okazanie potwierdzenia zwrotu towaru. Następnie firma, która sprzedała Ci wadliwy produkt, będzie mogła ustosunkować się do Twojego żądania. Jej odpowiedź trafi do instytucji finansowej, która podejmie decyzję dotyczącą zasadności zwrotu środków w Twojej sytuacji. Po jej podjęciu, zostaniesz o niej powiadomiony.

Jeśli Twoje żądanie zostało zaakceptowane, zwrot środków zostanie dokonany na kartę. Cały proces może zająć do kilku tygodni od momentu wszczęcia reklamacji. Mimo, że na pieniądze trzeba trochę poczekać, warto wiedzieć o możliwości odzyskania swoich środków.