SEO w różnych branżach. Jak pozycjonować sklep odzieżowy, spożywczy, z meblami...

Czy to, w jakiej branży się działa, ma znaczenie dla pozycjonowania? Jak będzie wyglądało SEO dla sklepu odzieżowego, meblowego a jak dla spożywczego? Na jakie działania postawić? Co może pomóc w wypromowaniu konkretnego sklepu?

  • Pozycjonowanie sklepu – czy zawsze takie samo?
  • SEO a branża
  • Pozycjonowanie a biznes lokalny

Pozycjonowanie sklepu – czy zawsze takie samo?

Choć pozycjonowanie rozumiane jako marketing ma stałe elementy, a więc z powodzeniem sprawdzają się w nich schematy i powtarzalność, to jednak wymaga elastyczności. Znaczenie ma bowiem branża, do jakiej zalicza się konkretna firma. Oczywiście nie oznacza to odrzucenia skutecznych działań, ale ich dopasowania do konkretnej dziedziny. O tym, jak reklamować różnego typu sklepy przeczytać można na stronie agencji SEO Bizzit, która ma doświadczenie zarówno w pozycjonowaniu ogólnym, jak i lokalnym, czyli warszawskich firm. Czerpiąc wiedzę od praktyków, można z łatwością zrozumieć system.

SEO a branża

Czy branża ma wpływ na pozycjonowanie, skoro wszystkie firmy promują nic innego jak swoją stronę www? Oczywiście, że tak. Są branże, w których jest zdecydowanie większa konkurencja. Przykładem może być sklep z ubraniami. SEO sklepu odzieżowego online jest dzisiaj wyzwaniem. W sieci jest mnóstwo stron, na których można obejrzeć i kupić ubrania. Właśnie dlatego jest tak trudno pozycjonować sklep na frazy typu „sukienka” czy „spodnie damskie”. Tutaj zdecydowanie ważniejszy jest dobór fraz na długi ogon. To one pomogą osiągnąć wyższe pozycje i wybić się spośród witryn z podobną ofertą.

Podobnie sprawa się ma w przypadku sklepów z meblami. Jest coraz więcej stron, za których pośrednictwem można zamówić wyposażenie do domu. Zdecydowanie lepiej będzie więc nie pozycjonować się na „łóżko” czy „szafa”, ale na long tail „łóżko kontynentalne”, czy nawet „łóżko 200 × 200”. Oczywiście to frazy z głowy. Przy wybieraniu ich konieczne jest skorzystanie z narzędzi, które sprawdzają, czego szukają internauci, ale też jakie hasła pozycjonują sklepy konkurencji.

Tutaj bardzo ważna jest też optymalizacja na stronie, w tym tworzenie contentu, który będzie obfitował we frazy, ale i stanie się użyteczny dla internautów. Blog przy sklepie online z odzieżą lub meblami to niemalże obowiązek. Tak jak bardzo ważne jest stworzenie odpowiedniego schematu kategorii i linkowania wewnętrznego. Strona musi być też dla użytkownika przyjazna i intuicyjna, a także szybko się ładować.

W przypadku pozycjonowania sklepów, które mają dużą konkurencję, ogromną rolę odgrywać może również link building. Oczywiście odpowiednio poprowadzony. Ważne są tak samo linki nofollow, jak i dofollow.

W przypadku sklepów z odzieżą, meblami, czy elektroniką konkurencja jest tak duża, że nie można polegać wyłącznie na pozycjonowaniu. Dobra strategia SEO powinna być wspierana przez marketing wielokanałowy, w tym ten w social mediach, by widoczność była lepsza, a ruch wzrastał.

Pozycjonowanie a biznes lokalny

Sklep spożywczy może działać w internecie, jeśli oferuje produkty, które nie wymagają specjalnych warunków przechowywania i transportu. Wówczas najczęściej SEO takiego sklepu online jest podobne, jak innych sprzedażowych e-commerce.

Co jednak, gdy sklep spożywczy działa tylko lokalnie? Czy oznacza to, że nie ma potrzeby posiadania strony www i pozycjonowania? Nic takiego! Co więcej, może to mieć negatywny wpływ na biznes, zwłaszcza w przyszłości. Dzisiaj obecność w internecie jest bardzo ważna. Nawet jeśli prowadzi się niewielki lokalny biznes w małej miejscowości, a taki często jest sklep spożywczy.

Posiadanie strony internetowej jest priorytetem. Nie wystarczy wizytówka w Google. Własna witryna daje ogromne możliwości, zwłaszcza dla reklamy biznesu. Pozycjonując stronę internetową lokalnie, można dotrzeć do klientów, którzy do tej pory nie mieli pojęcia o danej firmie.

Oczywiście nie trzeba samodzielnie tworzyć witryny, ani tym bardziej pozycjonować jej na własną rękę. Od tego są profesjonaliści. Warto wiedzieć jednak, że niezależnie od biznesu, jaki się prowadzi, warto postawić na SEO.