Filtr oleju to podstawa działania każdego silnika samochodowego. Niewłaściwy lub zużyty jest przyczyną wielu groźnych usterek. Dlatego też trzeba go precyzyjnie dobrać. Na co zwrócić uwagę przy zakupie filtru oleju?
Jakie są rodzaje filtrów oleju?
Filtry oleju dzielą się na przegrodowe, szeregowe i bocznikowe. W samochodach spalinowych najczęściej montowany jest pierwszy typ. Ich zaletą jest duża dokładność filtracji. Wynika ona z zastosowania papieru filtracyjnego z materiału, który spełnia odpowiednie normy. Wykonany jest z celulozy, włókniny poliestrowej lub włókna szklanego. Co więcej, poddany plisowaniu zwiększa swoją powierzchnię.
Kolejny rodzaj, czyli filtry szeregowe (pełnoprzepływowe) tłoczą olej przez pompę w taki sposób, by w całości przepływał on przez filtr. Z kolei konstrukcje bocznikowe oczyszczają około 10% cieczy, podczas gdy pozostała część dostarczana jest z miski olejowej. W niektórych autach obecne są filtry szeregowo-bocznikowe. Tego rodzaju mechanizmy oczyszczają olej dużo dokładniej niż modele pełnoprzepływowe.
Dobór filtru oleju do modelu pojazdu
Filtr oleju należy dobrać nie tylko pod kątem założeń konstrukcyjnych, ale również parametrów fizycznych. By precyzyjnie dopasować część, konieczne jest sprawdzenie wymiarów i rodzaju gwintu. Dlatego właśnie nie obejdzie się bez znajomości modelu silnika lub numeru VIN samochodu.
Rodzaj zamontowanego silnika można zweryfikować na kilka sposobów. Znajduje się on przy bloku silnika, a więc w miejscu, w którym jest on połączony ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to pokrywa rozrządu i tabliczka znamionowa samochodu. Takie informacje są dostępne również z tyłu pojazdu, w bagażniku na naklejce przy zapasowym kole.
Na tabliczce znamionowej znajduje się też numer VIN. Nie ma jednak reguły, co do miejsca umieszczania tego elementu. Zwykle znajduje się on na podszybiu auta. Innym sposobem jest zajrzenie do jego dowodu rejestracyjnego.
Co ile czasu wymieniać filtr oleju?
Wymiana filtru oleju w samochodzie, tak jak jego rodzaj, zależą od jego modelu i marki. Aby ułatwić zadanie użytkownikowi pojazdu, taka informacja zawarta jest w instrukcji obsługi pojazdu. Najbardziej ogólne zalecenie to wstawienie nowego filtru w momencie wymiany samego oleju silnikowego. Zazwyczaj robi się to po około 5-20 tys. km przebiegu.
O montażu nowej części bezwzględnie trzeba pamiętać. W zużytym filtrze wytwarza się ciśnienie większe, niż powinno. W rezultacie może to doprowadzić do zmiażdżenia lub rozerwania go. Stary mechanizm zwiększa też ryzyko wycieku oleju i zatarcia silnika.