Oświetlenie sklepowe jest jednym z kluczowych elementów wystroju i wyposażenia lokalu. Nie dość, że wpływa na odbiór artykułów i samopoczucie klientów, to może znacząco oddziaływać na sprzedaż.
Rodzaje oświetlenia sklepowego
Oświetlenie sklepowe może pełnić różne funkcje. W głównej mierze ma za zadanie rozjaśniać pomieszczenie, jednak duże lampy sufitowe nie są zazwyczaj jedynym źródłem światła w lokalach.
Dobre oświetlenie może wpływać na przyjemność i chęć robienia zakupów, a także podkreślać, które produkty są szczególnie godne uwagi. Oświetlenie punktowe stosowane jest często w sklepach odzieżowych (pada na nowe produkty lub manekiny prezentujące popularną kolekcję), z elektroniką, a także spożywczych. Oświetlenie punktowe ma na celu wyróżnienie konkretnych artykułów na tle innych. Aby wyeksponować różnicę, często stosuje się światło o innej barwie, aby towar jeszcze bardziej zwracał na siebie uwagę.
Oświetlenie liniowe zazwyczaj używane jest do rozjaśniania ogólnego, a więc całego pomieszczenia w równomierny sposób. Wielkość lamp powinna być dobrana tak, aby każda część lokalu miała taki sam dostęp do światła. Dzięki temu poruszanie się po sklepie jest przyjemniejsze, a sprzedawca nie musi się obawiać, że artykuły w rogu sklepu mogą zostać w cieniu przez niewłaściwe rozmieszczenie lamp. Oświetlenie liniowe pozwala dobrać odpowiednią barwę oraz najlepsze natężenie światła.
Oświetlenie szynowe stanowi alternatywę dla światła punktowego oraz liniowego. Montaż lamp na specjalnych szynach pozwala na ich przemieszczanie i zmianę oświetlenia np. adekwatnie do aranżacji. Budowa oświetlenia umożliwia jego dowolny montaż w lokalu – może być zamontowane na suficie, ścianie, pionowo i poziomo.
Rodzaj lokalu a oświetlenie – jak wybrać?
Wybór oświetlenia powinien być dopasowany do rozmiaru i typu pomieszczenia, ale także do charakterystyki jego sprzedaży. Zupełnie inne oświetlenie jest standardowo stosowane w sklepach spożywczych, odzieżowych, z elektroniką, czy drogeriach. Różnią się natężeniem, barwą i rozmieszczeniem, a także sposobem doświetlania poszczególnych artykułów.
Na przykład większość sklepów stosuje dosyć jasne oświetlenie główne, jednak nieoślepiające. Zależnie od lokalu ma ono cieplejszą lub chłodniejszą barwę – może być też neutralne. Co ciekawe, jako kupujący częściej wybierają sklepy, które oświetleniem imitują warunki na zewnątrz.
W sklepach spożywczych szczególnie sprawdza się światło neutralne wpadające w chłodne tony, jednolite, nadające taką sama jasność przy każdym regale. Dodatkowe doświetlenie zazwyczaj znajduje się na warzywach i mięsach, aby jeszcze lepiej uwydatnić artykuły w witrynach.