Temat oszustw dokonywanych metodą : „na policjanta”, „wnuczka” czy „adwokata” wciąż pozostaje aktualny pomimo wielu komunikatów przekazywanych od kilku lat opinii publicznej. Niestety oszuści niezmienne wykorzystują łatwowierność osób starszych i pozbawiają ich oszczędności całego życia. Na szczęście bywa, że czasem obok nas znajdą się osoby, które znają mechanizmy działania tego typu sprawców i w porę mogą ostrzec starsze osoby.
Taką sytuację odnotowali wczoraj policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Pruszkowie. Jedna z mieszkanek powiatu odebrała telefon. Rozmówca podając się za funkcjonariusza policji przekonał kobietę, że zgromadzone przez nią na koncie bankowym oszczędności są „zagrożone”, a tym samym, aby ustrzec się ich utratą on pomoże jej „zabezpieczyć” pieniądze. Zdezorientowana kobieta, aby uniknąć utraty oszczędności zdecydowała udać się do banku, aby wypłacić pieniądze i przekazać je fałszywemu policjantowi. W tym celu zamówiła taksówkę, która miała zawieźć ją na miejsce. W trakcie przejazdu opowiedziała historię taksówkarzowi, który od razu zorientował się, że klientka padła ofiarą oszusta. Taksówkarz zamiast do banku, zawiózł seniorkę do Komendy Powiatowej Policji w Pruszkowie, gdzie opowiedziała funkcjonariuszom o zaistniałej sytuacji. Dzięki takiej postawie taksówkarza, kobieta uniknęła utraty oszczędności życia, a oszust nie zrealizował swojego planu.
Pamiętajmy!
Policja nigdy nie informuje osób postronnych o podejmowanych działaniach. Nigdy też funkcjonariusze nie odbierają i nie przekazują pieniędzy!
Jak nie dać się oszukać?
- dzwoni telefon
- ktoś mówi, że jest Twoim wnuczkiem, krewnym, coś się wydarzyło: wypadek, choroba
- rozmówca się rozłącza, a za chwilę telefon dzwoni ponownie
- ktoś mówi, że trwa akcja policyjna, która pozwoli zatrzymać oszustów
- pada prośba o zachowanie wszystkiego w tajemnicy
- pilnie potrzebne są pieniądze lub wartościowe rzeczy, jeśli nie masz pieniędzy, pada prośba o zaciągnięcie kredytu
- rozmówca prosi Cię o przekazanie pieniędzy wskazanej osobie lub wykonanie przelewu
Pomogłaś/eś, przekazałaś/eś pieniądze, czekasz…
Uspokoiłaś/eś się, dopiero teraz dzwonisz do wnuczka, na policję … już wiesz, że dałaś/eś się oszukać… Straciłaś/eś wszystkie swoje oszczędności!
Nie musiało się tak stać. Bądź ostrożna/y, pamiętaj:
- jeżeli rozmówca proponuje Ci, że możesz potwierdzić autentyczność dzwoniącego policjanta pod numerem 112 - zanim zadzwonisz pod ten telefon, sprawdź czy rozłączyłeś poprzednią rozmowę
- Policja nigdy w takich lub podobnych sytuacjach nie prosi o przekazanie pieniędzy
- nie działaj pochopnie pod presją czasu
- po rozmowie zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer telefonu by opowiedzieć o zdarzeniu – nie może być ono tajemnicą
- jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom Policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112.
asp.szt. Monika Orlik