Temat oszustw dokonywanych metodą : „na policjanta”, „wnuczka” czy „adwokata” wciąż pozostaje aktualny pomimo wielu komunikatów przekazywanych od kilku lat opinii publicznej. Niestety oszuści niezmienne wykorzystują łatwowierność osób starszych i pozbawiają ich oszczędności całego życia. Na szczęście bywa, że czasem obok nas znajdą się osoby, które znają mechanizmy działania tego typu sprawców i w porę mogą ostrzec starsze osoby.

Taką sytuację odnotowali wczoraj policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Pruszkowie. Jedna z mieszkanek powiatu odebrała telefon. Rozmówca podając się za funkcjonariusza policji przekonał kobietę, że zgromadzone przez nią na koncie bankowym oszczędności są „zagrożone”, a tym samym, aby ustrzec się ich utratą on pomoże jej „zabezpieczyć” pieniądze. Zdezorientowana kobieta, aby uniknąć utraty oszczędności zdecydowała udać się do banku, aby wypłacić pieniądze i przekazać je fałszywemu policjantowi. W tym celu zamówiła taksówkę, która miała zawieźć ją na miejsce. W trakcie przejazdu opowiedziała historię taksówkarzowi, który od razu zorientował się, że klientka padła ofiarą oszusta. Taksówkarz zamiast do banku, zawiózł seniorkę do Komendy Powiatowej Policji w Pruszkowie, gdzie opowiedziała funkcjonariuszom o zaistniałej sytuacji. Dzięki takiej postawie taksówkarza, kobieta uniknęła utraty oszczędności życia, a oszust nie zrealizował swojego planu.

Pamiętajmy!

Policja nigdy nie informuje osób postronnych o podejmowanych działaniach. Nigdy też funkcjonariusze nie odbierają i nie przekazują pieniędzy!

Jak nie dać się oszukać?

  • dzwoni telefon
  • ktoś mówi, że jest Twoim wnuczkiem, krewnym, coś się wydarzyło: wypadek, choroba
  • rozmówca się rozłącza, a za chwilę telefon dzwoni ponownie
  • ktoś mówi, że trwa akcja policyjna, która pozwoli zatrzymać oszustów
  • pada prośba o zachowanie wszystkiego w tajemnicy
  • pilnie potrzebne są pieniądze lub wartościowe rzeczy, jeśli nie masz pieniędzy, pada prośba o zaciągnięcie kredytu
  • rozmówca prosi Cię o przekazanie pieniędzy wskazanej osobie lub wykonanie przelewu

Pomogłaś/eś, przekazałaś/eś pieniądze, czekasz…

Uspokoiłaś/eś się, dopiero teraz dzwonisz do wnuczka, na policję … już wiesz, że dałaś/eś się oszukać… Straciłaś/eś wszystkie swoje oszczędności!

Nie musiało się tak stać. Bądź ostrożna/y, pamiętaj:

  • jeżeli rozmówca proponuje Ci, że możesz potwierdzić autentyczność dzwoniącego policjanta pod numerem 112 - zanim zadzwonisz pod ten telefon, sprawdź czy rozłączyłeś poprzednią rozmowę
  • Policja nigdy w takich lub podobnych sytuacjach nie prosi o przekazanie pieniędzy
  • nie działaj pochopnie pod presją czasu
  • po rozmowie zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer telefonu by opowiedzieć o zdarzeniu – nie może być ono tajemnicą
  • jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom Policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112.

asp.szt. Monika Orlik